Akademia Ekspertów

Artykuły eksperckie

Cechy idealnego handlowca. Sprawdź, które z nich posiadasz!

Marzysz o dobrych wynikach, wysokich prowizjach i wiernych klientach ? Najlepsi sprzedawcy potrafią osiągnąć to wszystko bez trudu. Aby osiągnąć sukces przydadzą są naturalne predyspozycje, praca nad sobą i odrobina szczęścia. Jeżeli chciałbyś stać się jednym z takich handlowców, zobacz, co mógłbyś jeszcze zrobić!
Mistrz słowa

Wiesz oczywiście, że słowa to podstawowe narzędzie w twojej pracy. Operując słowem, możesz bardzo wiele zyskać i równie wiele stracić. Dobry sprzedawca wie, co i kiedy powiedzieć, by jego starania odniosły jak najlepszy skutek.


Porozumiewa się z wyczuciem i taktem, dzięki czemu potrafi odpowiednio dopasować się do rozmówcy. Nie jest również nachalny i z łatwością ocenia, w którym momencie skupić się bardziej na słuchaniu klienta, by dać mu przestrzeń do przedstawienia swoich potrzeb.
Wytrwałość

Praca w handlu wiąże się z nieustannym ryzykiem odmowy. To, jak sprzedawcy radzą sobie z niepowodzeniem, warunkuje efekty ich pracy. Zdolność pokonywania przeszkód jest wpisana w ich codzienność. Ci, którzy szybko się poddają, pozostają w tyle (osiągając bardzo niskie wyniki). Handlowiec z powołania nigdy nie rezygnuje.


Dla niego przeszkody wymagają po prostu odnalezienia nowych rozwiązań. Nie traktuje ich też jako porażki, ale jako wyzwanie. Każda interakcja z odbiorcą jest przecież potencjałem – nawet wtedy, gdy nie uda się podpisać umowy.
Elastyczność

Zdolność do adaptacji to kolejna cecha wyróżniająca dobrych handlowców. Każda sytuacja sprzedażowa jest inna i na co dzień mogą zdarzać się spotkania z różnymi typami klientów. W przypadku niektórych konieczne będzie porozumiewanie się w bardzo formalnym tonie, natomiast inni lepiej reagować będą na swobodny sposób rozmowy.


Czasami okoliczności mogą wymagać od Ciebie zmiany planów czy nawet całego grafiku. Umiejętność elastycznego dopasowania się do nowych warunków jest tutaj bezcenna.
Długofalowe relacje

Sprzedawcy osiągający sukcesy dobrze wiedzą, jak ważne są trwałe relacje z klientami. Są szczerzy i starają się budować więź w oparciu o zaufanie. Regularny kontakt przez telefon i maile to tylko część tego, co można zrobić, by podtrzymywać znajomości.


Ważne są również osobiste spotkania na lunch czy kolację, pamięć o urodzinach i innych okolicznościach oraz bycie obecnym w codziennym życiu klientów.
Dobre umiejętności interpersonalne

To, w jaki sposób wchodzisz w relacje bezpośrednio odbija się na twojej pracy. Każdy, kto nadmiernie skupia się na sobie i zapomina o interesach klienta, może liczyć co najwyżej na to, że druga strona zacznie unikać z nim kontaktu. Dlatego jeżeli zależy Ci na dobrych efektach, uruchom całe zasoby empatii, jakie tylko posiadasz.


Każda osoba, z którą masz do czynienia chciałaby wiedzieć, że rozumiesz jej sytuację, cele oraz wyzwania, jakim musi codziennie stawiać czoła i w związku z tym idealnie dopasujesz do tego swoje rozwiązanie. Szybkie ubicie targu i każdorazowe porzucanie klienta to sposób, do którego nigdy nie uciekają się liderzy sprzedaży.
Samodzielność

Genialni sprzedawcy potrafią wszędzie szukać okazji i skutecznie je odnajdywać. Posiadają umiejętność automotywacji, podejmują samodzielnie decyzje i dzięki temu są niezwykle efektywni.


Taki pracownik nie potrzebuje nieustannej obecności zwierzchnika – każdy manager może mieć zaufanie, że praca na pewno zostanie wykonana dobrze!

Polecane artykuły

Większość czasu spędzasz za kierownicą samochodu? Nie zapomnij zadbać o kręgosłup!

Czytaj więcej

Czas to pieniądz, czyli jak zarządzać swoją pracą, aby zwiększyć jej wydajność

Czytaj więcej

Zobacz również

Kariera w Target PRO

Zobacz więcej

Akademia ekspertów

Zobacz więcej