W obecnych czasach zainteresowanie potencjalnego konsumenta oraz wyróżnienie się spośród stale rosnącej konkurencji stanowi coraz większe wyzwanie dla producentów. Nie wystarczają już materiały POSM czy standy, tak jak to było kilka lat temu. Dynamicznie zmieniający się rynek FMCG, narzuca konieczność adaptowania nowych rozwiązań dla stale rosnących i zmieniających się potrzeb konsumenckich.
Coraz silniejszy wpływ na handel zaczynają mieć nowe technologie, które stwarzają innowacyjne możliwości zaprezentowania produktu, czy też reklamy. Najprężniej rozwijającym się narzędziem w w tym obszarze stają się media społecznościowe, które stanowią obecnie jeden z najważniejszych kanałów konsumenckich na świecie. Z portali takich jak Instagram, Facebook oraz cieszącego się coraz większą popularnością Tik Toka, korzystają w Polsce miliony osób, a na świecie wręcz miliardy. Poza główną rolą jaką jest dostarczanie rozrywki, publikowane tam treści są często źródłem inspiracji, które w kontekście biznesowym prowadzą do podejmowania określonych decyzji zakupowych. Przewagą portali typu Tik Tok, czy Instagram jest stały kontakt z odbiorcą oraz budowanie z nim pozytywnej relacji, co oczywiście wpływa także na kreowanie pozytywnego wizerunku danego twórcy. Publikowana tam zawartość przede wszystkim przedłuża życie danego produktu, wzbudza dodatkowe zainteresowanie , dzięki czemu możemy zaprezentować go w sposób odmienny od tradycyjnej reklamy. Skuteczność działań marketingowych w mediach społecznościowych jest olbrzymia i stale wzrasta. Nic więc dziwnego, że coraz więcej firm zakłada tam swoje konta, aby wykorzystywać dodatkowe kanały promocji swojej firmy oraz portfolio produktów.
Jedną z przewag mediów społecznościowych nad reklamą, czy to na bilbordach, czy też w telewizji jest fakt, że dają one możliwości dotarcia do określonej grupy społecznej, która może stanowić potencjalnych konsumentów konkretnych produktów. Kreując strategię producenci mają możliwość dokładnie wybrać grupy docelowe i tak targetować treści, aby były one atrakcyjne dla każdego odbiorcy. To szansa na dotarcie do tej prawdziwie zainteresowanej społeczności.
Według badań Nielsena na całym świecie ponad 30 % internautów śledzi swoje ulubione/pożądane marki w mediach społecznościowych. Prawie tyle samo twierdzi, że czerpie korzyści z sieci społecznościowych w celu poszukiwania usług i informacji o produktach oraz nowościach. Marketing Sciences przeprowadził badania dotyczące skuteczność mediów społecznościowych w pobudzaniu wśród konsumentów sentymentu do marki, ich angażowania, a także budowania lojalności klientów. Wyniki wskazały, że media społecznościowe mają coraz większy wpływ na pozytywne postrzeganie marki przez konsumentów. Dzięki portalom społecznościowym rodzą się swego rodzaju sentymenty, klienci coraz chętniej rekomendują produkty, czy usługi marki, a także są wobec niej coraz bardziej lojalni. 80% ankietowanych stwierdziło, że jeśli zauważą markę w social mediach, będą bardziej skłonni do tego, aby przetestować jej produkt. Badania dowiodły, że zwrot z inwestycji w mediach społecznościowych jest możliwy i to na satysfakcjonującym, opłacalnym dla producenta poziomie. Na podstawie analizy komunikacji 3-ech marek (Heinz, Kettle i Twinnings) okazało się, że każda z nich po uruchomieniu kampanii, zanotowała wzrost lojalności wśród konsumentów, co w efekcie przełożyło się na wysoki wzrost z inwestycji. Na każdego zainwestowanego dolara przypadał zysk w wysokości 3,34 USD.
Jedną z marek, których działania społecznościowe zostały poddane analizie był Heinz. W okresie badania na międzynarodowym fan page Heinz, marka postanowiła wypromować wśród swoich fanów nowe produkty. Regularnie publikacje dotyczące nowości produktowych znacznie zwiększyły prawdopodobieństwo przetestowania ich przez konsumentów. Fani marki na portalach społecznościowych najczęściej reagują i odpowiadają na treści związane z ulubionymi produktami, a gdy idzie o zachęcanie ich do spróbowania nowości, właśnie systematyczność i częstotliwość publikowania contentu traktującego o nich odgrywa kluczową rolę, co finalnie przekłada się na sprzedaż. W ten sposób można osiągnąć wymarzony dla marketerów zwrot z inwestycji.
Media społecznościowe są obecnie na fali wznoszącej i będą przybierać na znaczeniu. To często działania marketingowe mogę mieć istotny wpływ na to, co znajdziemy na półce oraz na dodatkowych ekspozycjach w sklepie. Z pewnością dział marketingu może stanowić istotne wsparcie w pracy dla Przedstawicieli Handlowych. Odpowiednia komunikacja oraz kooperacja zwiększa sprzedaż, rozwija korzyści nie tylko finansowe, ale również i wizerunkowe dla firmy. Prawdopodobnie w niedalekiej przyszłości media społecznościowe będą stanowiły główne źródło reklamy wyprzedzając między innymi reklamy telewizyjne. Odpowiednie pozycjonowanie, dotarcie do potencjalnych konsumentów oraz wsparcie na poziomie lokalnym przez Przedstawiciela Handlowego przełoży się na sukcesy sprzedażowe.