Jak pandemia zmienia dotychczasowe zachowania zakupowe konsumentów?

Ostatnie miesiące znacząco wpłynęły na zmianę przyzwyczajeń konsumentów, zarówno w zakresie zaspokajania potrzeb, wydatków, jak i formy spędzania wolnego czasu. W zupełnie inny sposób, my konsumenci podchodzimy również do zakupów, co ma bezpośredni wpływ na branżę spożywczą i kształt rynku.

Na początku pandemii sklepy wielkopowierzchniowe, cieszyły się ogromnym zainteresowaniem z uwagi na bogatą ofertę produktową, a tym samym możliwość zrobienia większych zakupów, które wystarczały na dłuższy czas. Stopniowo jednak, w trakcie wykonywania obowiązków przez Pracowników Target PRO (Merchandiserów, Audytorów, Koordynatorów Sprzedaży), zaobserwowaliśmy ogólną niechęć ludzi do wielogodzinnych kolejek, wzmożonych obostrzeń, czy po prostu niechęć przebywania w wielkich skupiskach ludzi. Wzrosło wówczas zaufanie do sklepów osiedlowych, małych sklepów rodzinnych, franczyzowych, które na ten czas zapewniły większy komfort zakupów swoim klientom, oferując rozwiązania takie jak wybrane hipermarkety – np. możliwość zamówienia produktów przez telefon, które można było odebrać na miejscu. Sklepy tradycyjne, tak jak te wielkopowierzchniowe dostosowały procedury higieny do zaleceń i wytycznych (płyny do dezynfekcji, maseczki, jednorazowe rękawiczki, zmniejszona liczba osób na m2, itd.).

W przypadku niektórych produktów, szczególnie w punktach wielkopowierzchniowych, można było odczuć zakłócenie łańcucha dostaw spowodowanych epidemią. Zwłaszcza w jej pierwszej odsłonie. Wielu konsumentów zaczęło przy tej okazji wypróbowywać inne marki, w tym rodzime/lokalne. Cena, dostępność i jakość oraz produkty regionalne, były determinantem w wyborze nowej marki. Co ciekawe, wielu konsumentów wybierało produkty tych marek, które są krajowe, wspierają gospodarkę, mają higieniczne opakowania i wykazują troskę w swoim przekazie medialnym o pracownika czy np. wspierają służbę zdrowia.

Wg badań McKinsey, klienci nie tak często jak przed okresem pandemii, dokonują obecnie zakupów. Oznacza to, że dotychczas prawie 20% osób dokonywało zakupów 3 razy w tygodniu lub częściej, obecnie jest to 10%. Przed COVID19 zakupy 2 razy w tygodniu deklarowało 25% badanych konsumentów – obecnie 19%, raz na tydzień 38%, zaś w tej chwili aż 42%. Raz na dwa tygodnie lub rzadziej 17% przed rozpoczęciem pandemii, a obecnie aż 30%.

Z powyższego wynika, że dokonujemy zakupów z mniejszą częstotliwością, aniżeli miało to miejsce jeszcze pół roku temu. Wg danych firmy McKinsey, mimo że wiele krajów otworzyło granice, a obostrzenia są z dnia na dzień zdejmowane, obserwuje się ciągły spadek dochodów  obywateli. Koszyk zakupowy, jak na razie w związku z tym ogranicza się do najpotrzebniejszych produktów, które dostępne są również w sklepach osiedlowych. Hipermarkety aby przyciągnąć konsumentów muszą zatem swoją przewagę budować w oparciu o konkurencyjną cenę produktów, czy rozmaite promocje.

Koszyk zakupowy konsumentów będzie się zmieniał w zależności od kolejnych etapów pandemii, ustalania i znoszenia restrykcji, wprowadzania zakazów i zaleceń, a także od bieżącej sytuacji ekonomicznej.  Jako firma zajmująca się w przeważającej większości sprzedażą i obsługą zarówno rynku tradycyjnego, jak i nowoczesnego będziemy przyglądać się bacznie trendom konsumenckim. Obsługujemy ponad 80 tys. sklepów w rynku tradycyjnym i zaobserwowaliśmy w ostatnim czasie wzrost obrotów na tych sklepach. W zależności od kategorii produktów, od kilku do nawet kilkudziesięciu procent w stosunku do roku ubiegłego. Niewątpliwym czynnikiem wpływającym na takie zachowania może być zmiana upodobań konsumentów i większe ukierunkowanie się w dokonywanie zakupów w mniejszych, osiedlowych sklepach. Nie zawsze będą one  konkurencyjne w stosunku do hipermarketów np. ilością asortymentu, czy ceną produktów, ale ich podstawową przewagą w nowej rzeczywistości może być ich dostępność blisko miejsca zamieszkania i jakość oferowanych produktów.

Zespół Target PRO

Najlepszego! 31 grudnia 2021
Najlepsze życzenia! 24 grudnia 2021
Target PRO dla Caritas 16 listopada 2021
Sytuacja w rynku HoReCa 24 czerwca 2021
EURO 2020, a rynek FMCG 10 czerwca 2021
Dedykowany Handlowiec 4 marca 2021
Awans w Target PRO 5 lutego 2021
Gratulujemy awansu! 3 lutego 2021
Co nas czeka w 2021 roku? 14 stycznia 2021
Najlepszego w 2021 roku! 1 stycznia 2021
Nie kupuj! Adoptuj! 18 grudnia 2020
Fotografia dnia pracy 24 września 2020
Target PRO dzieciom 27 sierpnia 2020
Awans w Target PRO 11 stycznia 2019
Sukcesów w 2019 30 grudnia 2018
Making of Target TV 13 listopada 2018
Jesteśmy na Targach 15 października 2018

Social media

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: Server configuration issue
Dołącz do zespołu
Szukasz profesjonalnego środowiska,
w którym Twoja kariera w branży handlowej
nabierze rozpędu? Dobrze trafiłeś.
KARIERA
Dołącz do zespołu
Szukasz profesjonalnego środowiska, w którym Twoja kariera w branży handlowej nabierze rozpędu? Dobrze trafiłeś.
KARIERA
Wszelkie prawa zastrzeżone © Target PRO 2019