Co nas czeka w 2021 roku?



Większość firm z sektora FMCG ma za sobą dobry rok, pomimo wielu wyzwań, które kreowało dynamicznie zmieniające się otoczenie wywołane ogólnoświatową pandemią. Największe wzrosty odnotowały branże produkujące środki czystości, konserwy, makarony, ryże, czy chociażby drożdże. Produkty te odpowiadały przede wszystkim na nową potrzebę związaną z sytuacją wprowadzenia lockdownu.


Jednak nie wszystkie branże z sektora FMCG zanotowały wzrosty sprzedażowe w minionym roku. Zmniejszony popyt był związany ze zmianami zachodzącymi w codziennym funkcjonowaniu. Znaczny spadek sprzedaży odnotowały kategorie impulsowe, takie jak lody, czy batony, ale także napoje izotoniczne, czy kosmetyki kolorowe.

Już teraz widzimy, że 2021 rok przyniesie wiele zmian z którymi zmierzyć się będzie musiała cała branża FMCG, z uwagi na wprowadzanie dodatkowych podatków czy opłat.

Jednym z nich jest podatek od sprzedaży detalicznej, który będą płacić sprzedawcy, osiągający w danym miesiącu przychód ze sprzedaży detalicznej wynoszący ponad 17 mln zł. Przewidziano dwie stawki podatku: 0,8 proc. od nadwyżki przychodu powyżej 17 mln zł do 170 mln zł miesięcznie oraz 1,4 proc. od nadwyżki przychodu ze sprzedaży ponad 170 mln zł miesięcznie. Wprowadzony podatek ma na celu wyrównać szanse pomiędzy małymi i dużymi firmami.

Bardzo dużo mówi się o podatku cukrowym – podatek składa się z dwóch opłat, które należy przeliczyć na 1 litr napoju:

  • Opłaty stałej w wysokości 0,50 zł w sytuacji, gdy zawartość cukrów w 100 ml napoju jest mniejsza lub równa 5 g lub napój zawiera dowolną ilość substancji słodzącej innej niż cukier.
  • Opłaty zmiennej w wysokości 0,05 zł za każdy gram cukrów powyżej wspomnianego wyżej poziomu 5 g cukrów na 100 ml napoju.

Podatek ten ma zachęcić do ograniczenia konsumpcji słodzonych napojów co ma przełożyć się na zdrowe odżywianie.

Kolejnym podatkiem jest „opłata „małpkowa” – podatek ten związany ze sprzedażą alkoholi w małych opakowaniach, w tzw. małpkach, czyli o objętości do 300 ml. Płacić ją będą przedsiębiorcy sprzedający tego rodzaju alkohol. Ma to być 25 zł od litra stuprocentowego alkoholu sprzedawanego w opakowaniach o objętości do 300 ml.

Wprowadzono również tzw. Plastic Tax – podatek od plastiku dla wszystkich członków Unii Europejskiej. Ma on na celu usprawnić przetwarzanie surowców i zminimalizowanie ilości tworzyw sztucznych trafiających każdego roku na wysypiska śmieci. Stawka za kilogram nieprzetworzonych odpadów wyniesie 0,80 euro.

Z pewnością wpływ na sprzedaż będą miały godziny dla seniorów – tym razem nie podatek, ale wyzwanie z którym mierzy się cała branża FMCG. Wprowadzenie tej restrykcji może wiązać się z utratą obrotów przez sklepy spożywcze, ale i również firmy z tej branży FMCG między innymi przez brak możliwości odwiedzin klientów, przez Przedstawicieli Handlowych w godzinach 10:00 – 12:00.

Dynamicznie zmieniające się środowisko oraz wprowadzane podatki stanowią  wyzwania dla większości Producentów z sektora FMCG. Dopasowanie oferty i odpowiednie jej wdrożenie oraz bieżąca obsługa sprzedaży może okazać się kluczowe w roku 2021. Wsparciem w tym jest niewątpliwie outsourcing, który będąc wyspecjalizowany w określonym, wąskim zakresie jest w stanie wesprzeć Producentów w realizacji zadań. Koncentracja narzędzi, wiedzy i zasobów ludzkich często pozwala wykonać określone zadania taniej niż korporacja co w kontekście utraty rentowności spowodowanej wprowadzeniem licznych podatków pozwoli utrzymać skalę działania.

W Target PRO na bieżąco obserwujemy i analizujemy rynek, aby móc w porę wspólnie z naszymi Klientami reagować na wprowadzane zmiany. Branża spożywcza stanowi jedną z najszybciej rozwijających się kategorii przez co doskonale wiemy, że elastyczność jest kluczowa do osiągania założonych parametrów.

Sytuacja w rynku HoReCa 24 czerwca 2021
EURO 2020, a rynek FMCG 10 czerwca 2021
Dedykowany Handlowiec 4 marca 2021
Awans w Target PRO 5 lutego 2021
Gratulujemy awansu! 3 lutego 2021
Najlepszego w 2021 roku! 1 stycznia 2021
Nie kupuj! Adoptuj! 18 grudnia 2020
Fotografia dnia pracy 24 września 2020
Target PRO dzieciom 27 sierpnia 2020
Awans w Target PRO 11 stycznia 2019
Sukcesów w 2019 30 grudnia 2018
Making of Target TV 13 listopada 2018
Jesteśmy na Targach 15 października 2018

Social media

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: Server configuration issue
Dołącz do zespołu
Szukasz profesjonalnego środowiska,
w którym Twoja kariera w branży handlowej
nabierze rozpędu? Dobrze trafiłeś.
KARIERA
Dołącz do zespołu
Szukasz profesjonalnego środowiska, w którym Twoja kariera w branży handlowej nabierze rozpędu? Dobrze trafiłeś.
KARIERA
Wszelkie prawa zastrzeżone © Target PRO 2019