Znaczenie kategorii ABCD w rynku TT



Przedstawiciele Handlowi obsługują sklepy o różnych formatach. Mogą to być punkty niewielkie takie jak małe, osiedlowe sklepy spożywcze, sieci lokalne czy supermarkety. Z obserwacji wynika, że większe punkty handlowe będą generować większą sprzedaż. Jednak każdy Handlowiec spotkał się z sytuacją, gdzie mniejszy sklep spożywczy potrafił wypracować większe zamówienia niż sklep typu market. Oczywiście sama powierzchnia sklepu to nie wszystko, bo na obrót wpływają takie czynniki jak:

  • Lokalizacja punktu
  • Konsumenci
  • Portfolio produktów w punkcie
  • Ekspozycja towaru
  • Obsługa Przedstawicieli Handlowych
  • Konkurencja

Małe punkty detaliczne wciąż są ważnym elementem na mapie polskiego handlu. Lokalna przedsiębiorczość w połączeniu z nowoczesną technologią dają szansę na rozwój coraz większej liczbie takich sklepów. W Polsce obecnie jest ponad 98 tysięcy sklepów spożywczych w kanale detalicznym, z czego 92 tysiące to sklepy o małej powierzchni (małofalowe oraz specjalistyczne). Sklepy wielkoformatowe, będące prawie sieciami handlowymi to ponad 6 tysięcy placówek. W branży handlowej istnieją różne podziały punktów handlowych ze względu na ich powierzchnię. Najczęściej przyjmuje się poniższy podział sklepów:

  • Małoformatowy – posiada powierzchnię do 40 – 50 m2 (sklepy osiedlowe, najczęściej zaladowe, prowadzące sprzedaż artykułów spożywczych oraz artykułów drogeryjno-kosmetycznych. Czasami można nabyć prasę oraz papierosy)
  • Średniego formatu – posiada powierzchnię od 40 – 50 mdo 100 m2 (sklepy osiedlowe samoobsługowe, prowadzące sprzedaż artykułów spożywczych, drogeryjno-kosmetycznych oraz prasy i papierosów. Najczęściej posiadające od jednej do dwóch kas)
  • Dużego formatu – posiada powierzchnię od 101 m2 do 300 m2 (sklepy samoobsługowe, prowadzące sprzedaż artukułów spożywczych, drogeryjno-kosmetycznych, prasy, papierosów oraz artykułów innej kategorii. Najczęściej posiadają minimum 2 kasy)

Producenci z branży FMCG na podstawie danych sprzedażowych bardzo często przypisują różnego rodzaju kategorie dla danego punktu handlowego. Nie zawsze jednak sklep dużego formatu będzie generował większe obroty niż sklep małoformatowy. Już sama lokalizacja sklepu znacząco wpłynie na sprzedaż, stąd w pracy Przedstawiciela Handlowego często pojawia się tak zwana kategoryzacja sklepu. Producenci wprowadzają swoją indywidualną nomenklaturę, najczęściej jednak spotkamy się z podziałem na kategorię A, B, C, D  odpowiadające poniższym kryteriom:

  • Kategoria A – Sklepy o największej sprzedaży, należące najczęściej do tzw. TOP. Są to punkty, które u Przedstawicieli Handlowych są w stanie wypracować nawet do 80% realizacji celu sprzedażowego. Odwiedzane są przez Handlowców minimum raz w tygodniu.
  • Kategoria B – Sklepy o dużym potencjale, które przy dzięki odpowiednim serwisie oraz poziomie współpracy mogą w przyszłości przerodzić się w kategorię A. Odwiedzane są przez Handlowców raz w tygodniu, w sporadycznych przypadkach raz na dwa tygodnie.
  • Kategoria C – Sklepy, które nie mają potencjału na przejście w kategorię A lub B, ale nadal generują wymierne korzyści sprzedażowe. Często to właśnie sklepy z kategorii C potrafią pomóc Przedstawicielowi Handlowemu osiągnąć cel sprzedażowy, gdy do jego osiągnięcia brakowało niewielkiej wartości. Odwiedzane są przez Handlowców nie częściej niż raz na dwa tygodnie.
  • Kategoria D – sklepy z niewielkim potencjałem lub ich brakiem, przynoszące bardzo niewielkie korzyści sprzedażowe, a czasami ich brak. Często ta kategoria jest rozpatrywana pod kątem odpięcia z bazy z uwagi na zbyt niską rentowność. Odwiedzane są przez handlowców raz na miesiąc.

Poza formatem, czy powierzchnią na przypisanie sklepu do odpowiedniej kategorii ma również wpływ:

  • wielkość półek
  • długość ciągów chłodniczych
  • liczba miejsc na dodatkowe ekspozycje czy wielkość strefy przykasowej,
  • a przede wszystkim specyfika danego produktu.

Dzięki tym czynnikom potrafimy określić obrót na danym sklepie i jego potencjał. Dlatego tak istotną rolę pełnią w tym procesie Przedstawiciele Handlowi, którzy biorą udział w procesie kategoryzacji realizując codziennie zadania, obserwując działania konkurencji, a czasem nawet uczestniczą w mierzeniu powierzchni sprzedażowej. Istotny wpływ mają również ankiety, które na co dzień wypełniają podczas wizyt handlowych.

Analitycy biznesowi, a także inżynierowie tras dzięki precyzyjnej kategoryzacji są w stanie dobrać optymalną liczbę wizyt oraz ich częstotliwość w planie pracy Przedstawiciela Handlowego. Sytuacja staje się o wiele trudniejsza, gdy Handlowiec pracuje z wieloma kategoriami produktów i nie da się jednoznacznie wskazać, czy punkt handlowy kwalifikuje się do kategorii A, B, C lub D. Handlując jednocześnie przykładowo wodą oraz produktami mrożonymi, możemy się spotkać z sytuacją, gdzie dla produktów typu woda, sklep osiągnie kategorię A. Jednakże dla produktów mrożonych będzie to kategoria C, ponieważ punkt handlowy może posiadać tylko jedną zamrażarkę przez co możliwości sprzedażowe będą bardzo ograniczone. Z im większą liczbą kategorii pracuje Przedstawiciel Handlowy, tym trudniej analitykom biznesowym oraz inżynierom tras dobrać optymalną trasówkę, która będzie generować największe zyski.

Kategoryzacje sklepów w pracy Przedstawiciela Handlowego odgrywają bardzo istotną rolę. Na podstawie danych sprzedażowych oraz ankiet, które wypełnia Handlowiec, firmy zdolne są oszacować częstotliwość odwiedzanego punktu, ilość zadań w konkretnym sklepie oraz wartość jaką szacunkowo powinien osiągnąć Przedstawiciel Handlowy. W przypadku wielu kategorii z którymi Handlowiec może pracować, proces doboru idealnego planu będzie z pewnością długotrwały i może zostać wielokrotnie modyfikowany, aby osiągnąć logistyczno-finansowe optimum.

Najlepszego! 31 grudnia 2021
Najlepsze życzenia! 24 grudnia 2021
Target PRO dla Caritas 16 listopada 2021
Sytuacja w rynku HoReCa 24 czerwca 2021
EURO 2020, a rynek FMCG 10 czerwca 2021
Dedykowany Handlowiec 4 marca 2021
Awans w Target PRO 5 lutego 2021
Gratulujemy awansu! 3 lutego 2021
Co nas czeka w 2021 roku? 14 stycznia 2021
Najlepszego w 2021 roku! 1 stycznia 2021
Nie kupuj! Adoptuj! 18 grudnia 2020
Fotografia dnia pracy 24 września 2020
Target PRO dzieciom 27 sierpnia 2020
Awans w Target PRO 11 stycznia 2019
Sukcesów w 2019 30 grudnia 2018
Making of Target TV 13 listopada 2018
Jesteśmy na Targach 15 października 2018

Social media

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: Server configuration issue
Dołącz do zespołu
Szukasz profesjonalnego środowiska,
w którym Twoja kariera w branży handlowej
nabierze rozpędu? Dobrze trafiłeś.
KARIERA
Dołącz do zespołu
Szukasz profesjonalnego środowiska, w którym Twoja kariera w branży handlowej nabierze rozpędu? Dobrze trafiłeś.
KARIERA
Wszelkie prawa zastrzeżone © Target PRO 2019