Katarzyna Wolska o aktualnej sytuacji na rynku pracy.

Katarzyna Wolska o aktualnej sytuacji na rynku pracy.

Jakie zmiany dostrzegasz na rynku pracy?

Rynek pracy w branży FMCG obserwuję od ponad 10 lat. W tym okresie nastąpiły dynamiczne zmiany. Rozpoczynając pracę w Target PRO widziałam dużą podaż kandydatów do działów sprzedaży, szczególnie do pracy z produktami spożywczymi. W szybki sposób docieraliśmy do najbardziej atrakcyjnych kandydatów na rynku, którzy byli dla nas dostępni w krótkim czasie. Spadek liczby osób wpisujących się w profile, które aktywnie szukają pracy, nastąpił ok. 5 lat temu. I nadal się utrzymuje. Nasze siły i praca Rekruterów była skierowana głównie na rozmowy telefoniczne z kandydatami, które od tego czasu wymagały większego zaangażowania. Dogłębny screening pozwalał nam na dokładniejsze zweryfikowanie kandydatów zgodnie z ustalonymi kryteriami, dzięki czemu spotykaliśmy się z osobami, które najbardziej wpisywały się w nasze oczekiwania. Z uwagi na ciągły spadek liczby najbardziej atrakcyjnych kandydatów, musieliśmy również skierować swoje działania na aktywne poszukiwanie i skuteczny sposób dotarcia do nich. Dużym wyzwaniem dla Rekruterów stała się również wprowadzona zmiana do prawa pracy – wydłużenie okresu wypowiedzenia. Spowodowała, że czas oczekiwania na pracownika znacznie się wydłużył, na co nie możemy sobie pozwolić, szczególnie w branży FMCG. Obecna sytuacja epidemiczna, w jakiej się znaleźliśmy, również stawia przed nami nowe wyzwania i uczy nas nowego podejścia do rekrutacji. Otwieramy się na tą sytuację. Zmieniamy wcześniej wypracowany sposób działania i wprowadzamy rozwiązania, które będą skuteczne w obecnej rzeczywistości.

Jak rekrutacja zmieniła się w czasie koronawirusa?

W momencie rozpoczęcia epidemii w Polsce, staliśmy wraz zespołem HR Target PRO, przed dużym procesem rekrutacji dla kilku naszych klientów. Z uwagi na nasz mobilny charakter pracy i odbywające się rekrutacje na terenie całego kraju, a także obecność klientów podczas prowadzonych przez nas rozmów, byliśmy zmuszeni do wstrzymania wyjazdów. Wybór kandydatów i zatrudnienie zostało tymczasowo zawieszone. Podobna sytuacja nastąpiła w przypadku rekrutacji stacjonarnych na stanowiska Sprzedawców, czy do Działów Obsługi Klienta.

Czas ten przeznaczamy na dotarcie do kandydatów. Widzimy teraz większy odzew na portalach społecznościowych typu: Linkedin, czy grupach Przedstawicieli Handlowych na Facebooku. Handlowcy pracują nadal zdalnie, bądź powoli wracają do pracy w terenie i są bardziej na nich dostępni. Spotkania bezpośrednie z kandydatami zastąpiliśmy videorozmowami. Wcześniej wspieraliśmy się nimi w mniejszym stopniu. Spotkania bezpośrednie w terenie były głównie stosowane przez nas jako narzędzie do najlepszego poznania kandydata, po którym zapraszaliśmy wybrane osoby do wzięcia udziału w próbce pracy. Podczas której kandydat miał możliwość zaobserwowania specyfiki pracy i doświadczenia codziennych wyzwań. Obecnie videorozmowy zastępują nam tradycyjne spotkania. Kandydaci bardzo pozytywnie na nie reagują i wyrażają zgodę na wzięcie w nich udziału. Wcześniej nie byli do nich w pełni przekonani, czasem nawet rezygnowali z procesu. Z uwagi na mnogość aplikacji i programów dostosowujemy narzędzia do rozmowy z kandydatami. Stosujemy głównie: Skype, WhatsApp, FB Messenger,  Microsoft Teams itp. Dużym wyzwaniem jest dla nas jakość połączeń, ponieważ nie każdy kandydat ma dostęp do „szybkiego łącza”. Sądzę, że ten sposób kontaktu z kandydatami się nie zmieni, a videorozmowa na stałe zagości w procesie rekrutacji, ponieważ zapewni bezpieczeństwo i wygodę oraz przyspieszy proces. W przypadku zakończenia epidemii będzie stosowana nadal jako możliwość dodatkowej weryfikacji i wyboru najtrafniejszych kandydatów do spotkań bezpośrednich.

Sposób prowadzenia rozmowy nie uległ zmianie. Badamy te same obszary, co wcześniej, stosując wywiad behawioralny. Wykorzystujemy ten etap rekrutacji do jak najdokładniejszego zbadania doświadczenia, predyspozycji, oczekiwań, motywacji czy wymaganych kompetencji. Do tej pory kandydaci nie zawsze mieli odpowiednią ilość czasu na rozmowę telefoniczną, nie mogli też poświęcić jej za dużo uwagi. Obecnie rozmowy trwają dłużej.

Jak wygląda sytuacja na rynku pracy i jakie dostrzegasz zachowania wśród kandydatów?

Na początku epidemii obserwowaliśmy u kandydatów zaniepokojenie nową sytuacją, które powodowało, że wstrzymywali uczestnictwo we wszelkich procesach rekrutacyjnych. W kwietniu nastąpiła diametralna zmiana. Widzimy wzrost aktywności w poszukiwaniu nowej pracy. Część z osób straciła zatrudnienie. Pozostałe widzą potrzebę dalszego rozwoju zawodowego i finansowego. Nie wszyscy jednak kandydaci dostrzegają zmiany na rynku – zwolnienia, mniejszy popyt na Przedstawicieli Handlowych, czy też większą konkurencję wśród kandydatów. To samo tyczy się również personelu sklepów, gdzie oferty na tego typu stanowiska cieszą się ogromnym zainteresowaniem. Mimo tej sytuacji i braku alternatywy, kandydaci nie redukują swoich oczekiwań wobec pracodawcy i przyszłej oferty.

Z czym zmagają się obecnie pracodawcy?

Sytuacja pracodawcy jest uzależniona od branży, w której działa. W branży spożywczej firmy sprzedające produkty pierwszej potrzeby nie odnotowały strat. Na początku epidemii, konsumenci zwiększali swój koszyk zakupowy. Taka tendencja utrzymuje się i będzie nadal trwała z uwagi na wygodę i trwającą epidemię. Część pracodawców jednak dokonała zwolnień lub stoi teraz przed wyborem najlepszych i najbardziej wartościowych pracowników, którzy pozostaną w organizacji.  Na pewno my jako pracownicy oraz działy HR musimy być gotowi na różnego rodzaju cięcia kosztów – zmniejszenie budżetu na szkolenia, imprezy integracyjne, dodatkowe benefity itp. Firmy w ten sposób będą szukały oszczędności. Pozytywny aspekt całej sytuacji jaki dostrzegamy w branży FMCG jest fakt, że pracodawcy prowadzili klarowną komunikację. Zapewniali w ten sposób poczucie bezpieczeństwa i stabilizacji. Gwarantowali zatrudnienie, podstawę wynagrodzenia, premię, czy z uwagi na terenowy charakter pracy, zmienili model współpracy z klientami na stacjonarny. Ponadto wykorzystali ten czas na różnego rodzaju szkolenia. Dzięki temu zbudowali lojalność wśród pracowników i pełne zrozumienie dalszych ewentualnych decyzji. Zgodnie z hierarchią potrzeb Maslowa poczucie bezpieczeństwa to jedna z podstawowych potrzeb każdego z nas. Jest to najprostszy, a zarazem najbardziej kosztowy element Employer Brandingu w obecnych czasach. Dlatego też w Target PRO zadbaliśmy o szczegółową i systematyczną komunikację wśród naszych pracowników, którzy doskonale znali planowane działania. Zaoszczędzony czas na dojazdy do klientów można było wykorzystać na podsumowania, przygotowanie zestawień, uzupełnienie dokumentacji, wprowadzenie nowych form grywalizacji, itd. Zorganizowaliśmy w tym okresie konkurs dla naszych Handlowców z tematyki pracy zdalnej, przygotowaliśmy webinaria, które będziemy przeprowadzać w najbliższych dniach. Weryfikowaliśmy wiedzę produktową i sprzedażową wśród Przedstawicieli Handlowych, którzy od niedawna dołączyli do naszego zespołu. Badaliśmy również satysfakcję z wdrożenia i pracy aby na bieżąco weryfikować nastroje w zespołach sprzedażowych.

Z czym zmagają się obecnie pracownicy?

Większość firm zdecydowała się na pracę w systemie home office, co było dużym wyzwaniem organizacyjnym. W przypadku pracowników na stanowiskach biurowych wydłużył się czas realizacji zadań, których przybyło w tym okresie, ponieważ sytuacja była dla nas nowa i wymagała opracowania nowych procedur czy sposobu działania. Mobilny charakter pracy, który do tej pory wykonywali Przedstawiciele Handlowi, został zastąpiony telesellingiem. Nasi Handlowcy w drugiej połowie marca realizowali swoje zadania zdalnie. Było to dla nich duże wyzwanie z uwagi na brak doświadczenia w tej specyfice sprzedaży – ograniczenie kontaktu  z klientem czy brak pracy z półką. Dlatego zdecydowaliśmy się na przeprowadzenie szkoleń z tego obszaru.

Obecna sytuacja w jakiej się znaleźliśmy jest dla nas nowym wyzwaniem, które przyczyni się do wprowadzenia zmian, na rynku pracy, a tym samym w procesie rekrutacji. Wymaga od pracodawców, działów HR oraz pracowników dużej elastyczności oraz poszukiwania nowych rozwiązań, które zagoszczą z nami na dłużej i usprawnią pracę.

Social media

Target PRO is looking for Słońce.
Target PRO

Lato zbliża się wielkimi krokami! 🔜🌞

Każdy z nas czeka na słońce i wysokie temperatury, a w szczególności handlowcy pracujący z produktami impulsowymi. 😍🤩

Za pomocą GIF-a pokażcie jak bardzo czekacie na gorące i upalne dni. 🙏⏳
... See MoreSee Less

1 day ago  ·  

Serwisanci Target PRO – DZIĘKUJEMY! 💪

Każdego dnia dbacie o dostępność produktów na półkach, zachowując przy tym standardy bezpieczeństwa. 😷

Jesteśmy bardzo wdzięczni za Wasze zaangażowanie oraz sumienność w wykonywaniu codziennych obowiązków. 😊

Pochwalcie się w komentarzach ekspozycjami, z których jesteście najbardziej dumni. 😉
... See MoreSee Less

4 days ago  ·  

Dołącz do zespołu
Szukasz profesjonalnego środowiska,
w którym Twoja kariera w branży handlowej
nabierze rozpędu? Dobrze trafiłeś.
KARIERA
Dołącz do zespołu
Szukasz profesjonalnego środowiska, w którym Twoja kariera w branży handlowej nabierze rozpędu? Dobrze trafiłeś.
KARIERA
Wszelkie prawa zastrzeżone © Target PRO 2019
Lifemotion