Rynek MT, a niedziele niehandlowe

Ustawa mówiąca o niedzielach niehandlowych, miała za zadanie zakazać działalności handlowej dużym koncernom zagranicznym jak i polskim. Zgodnie z obowiązującą ustawą handel w każdą niedzielę jest możliwy m.in. na stacjach benzynowych, w aptekach, kwiaciarniach, sklepach z dewocjonaliami, kioskach z prasą i biletami, placówkach pocztowych, cukierniach, lodziarniach, piekarniach, w sklepach na dworcach i lotniskach czy restauracjach. Działać mogą też sklepy, w których obsługę klientów osobiście prowadzi właściciel sklepu.

Coraz więcej sieci handlowych podpisuje umowy z Pocztą Polską o współpracy, w ramach której będą obsługiwać przesyłki dostarczane przez pocztę. Dzięki temu zyskują miano placówek pocztowych i pozostają otwarte dla klientów również w niedziele. Nic więc dziwnego, że coraz więcej sieci stara się o taką umowę, aby nie stracić swoich ciężko wypracowanych udziałów rynkowych.

Równolegle nie ustają próby uszczelnienia ograniczeń w handlu przez obecny rząd. Nieprzerwanie trwają  prace nad nowelizacjami ustawy, które mają wprowadzić dodatkowe ograniczenia dla przedsiębiorstw. Nowy projekt zakłada, że sklepy otwarte w niedziele będą zobligowane do rejestrowania sprzedaży z podziałem na kategorie PKD – przychody sklepów miałaby pod tym kątem kontrolować Państwowa Inspekcja Pracy. Działalność objęta zwolnieniem z ograniczeń musi przynosić przedsiębiorcy co najmniej 50% przychodów, a jak wiadomo, działalność z usług pocztowych w przypadku sieci ma charakter marginalny.

Na ten moment nie jesteśmy w stanie przewidzieć czy nowelizacja ta zostanie wprowadzona. Z uwagi na pandemię, która stanowi trudny okres dla wszystkich przedsiębiorców, pojawiają się głosy dotyczące minimalizowania zaostrzania przepisów w nich godzących.

Jakie opinie na temat nowelizacji ustawy mają sami konsumenci? Jak podaje portal Money.pl – „blisko 40% Polaków chce zaostrzenia przepisów wobec sklepów, które obchodzą zakaz handlu w niedziele, oferując usługi pocztowe”. Za handlem w niedziele opowiadają się przede wszystkim osoby aktywne zawodowo, z dużych oraz średnich miast. Przywilej zakupów w dogodnym dla siebie czasie, to dla takich osób bardzo istotna rzecz. Dodatkowo możliwość zakupów odzieżowych, sprzętu ogrodniczego, czy sportowego, to również dobra okazja do spędzania czasu wraz z rodziną.

Na systematycznym otwieraniu się sieci handlowych w niedziele ucierpi z pewnością najbardziej kanał detaliczny oraz sieci lokalne, które mają ograniczone narzędzia i zasoby aby konkurować z wielkimi korporacjami.  Konsumenci będą preferowali z pewnością odwiedzić w weekend otwarte placówki, przez co w mniejszym zakresie dokonywać będą zakupów w kanale tradycyjnym.

Batalia o otwarty handel w niedziele niehandlową będzie zapewne jeszcze trwać przez długie miesiące. Zostanie zaproponowana niejedna ustawa, która będzie miała na celu wprowadzenie skutecznego ograniczenia. Obserwując zmiany na rynku możemy być pewni, że i sieci handlowe znajdą stosowne rozwiązania, aby te ograniczenia ominąć.

Sytuacja w rynku HoReCa 24 czerwca 2021
EURO 2020, a rynek FMCG 10 czerwca 2021
Dedykowany Handlowiec 4 marca 2021
Awans w Target PRO 5 lutego 2021
Gratulujemy awansu! 3 lutego 2021
Co nas czeka w 2021 roku? 14 stycznia 2021
Najlepszego w 2021 roku! 1 stycznia 2021
Nie kupuj! Adoptuj! 18 grudnia 2020
Fotografia dnia pracy 24 września 2020
Target PRO dzieciom 27 sierpnia 2020
Awans w Target PRO 11 stycznia 2019
Sukcesów w 2019 30 grudnia 2018
Making of Target TV 13 listopada 2018
Jesteśmy na Targach 15 października 2018

Social media

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: Server configuration issue
Dołącz do zespołu
Szukasz profesjonalnego środowiska,
w którym Twoja kariera w branży handlowej
nabierze rozpędu? Dobrze trafiłeś.
KARIERA
Dołącz do zespołu
Szukasz profesjonalnego środowiska, w którym Twoja kariera w branży handlowej nabierze rozpędu? Dobrze trafiłeś.
KARIERA
Wszelkie prawa zastrzeżone © Target PRO 2019