Czy bycie EKO oraz BIO jest opłacalne na rynku FMCG?

Pandemia wpłynęła na wszystkie aspekty życia codziennego, a przede wszystkim na wybór sklepów w których robimy zakupy. Pomimo wielu zmian jakie widzimy w ostatnim czasie w branży FMCG, jedna z nich pozostaje taka sama, a mianowicie wzrost sprzedaży produktów BIO i EKO. Nadal bardzo dobrze się rozwija i pozostaje ważnym obszarem dla producentów i sprzedawców detalicznych. Stałe zainteresowanie trendami prozdrowotnymi, troska o środowisko oraz marki własne dostępne w dyskontach zapowiadają dalsze wzrosty.

Według Centrum Monitorowania Rynku produkty z certyfikatem BIO są obecnie dostępne średnio w 1/3 sklepów małoformatowych do 300 mkw oraz w każdym supermarkecie. Co może być przyczyną tak dynamicznych wzrostów tej kategorii? Jak podkreślają Przedstawiciele Handlowy Target PRO współpracujący z produktami BIO oraz EKO, konsumenci w przeszłości przy wyborze produktów zwracali przede wszystkim uwagę na cenę, w obecnych czasach to jakość produktu staje się wartością nadrzędną. Produkty ekologiczne  stanowią wyznacznik dbałości o zdrowie swoje i najbliższych  i są utożsamiane z prowadzeniem zdrowego stylu życia. Po produkty ekologiczne jeszcze niedawno sięgali przeważnie ludzie młodzi, tymczasem w ostatnim czasie także u starszych konsumentów coraz częściej zauważa się prozdrowotne nawyki żywieniowe. A co tak naprawdę kryje się pod modnymi nazwami BIO, czy EKO?

Produkty ekologiczne w przeciwieństwie do konwencjonalnych, nie zawierają pozostałości pestycydów oraz są znacząco bogatsze w związki bioaktywne ważne dla zdrowia człowieka. Nic dziwnego więc, że Polacy stawiają na produkty BIO i EKO. Z raportu agencji IQS „Bio ‒ szansą rynkową” wynika, że produkty z oznaczeniami BIO oraz EKO sporadycznie kupuje 67 % klientów, zaś regularnie aż 19%. Kategoria ta wzrosła w 2020 roku w stosunku do poprzedniego o 6,7%, a analitycy sondują, kolejny wzrost w roku 2021. Podobnego zdania są producenci branży FMCG, produkty BIO i EKO dają nie tylko pozytywny efekt wizerunkowy, ale również pomagają w generowaniu zysków. Są to coraz częściej znane artykuły i najbardziej rozpoznawalne marki. Konsumentom łatwiej jest już porównać ceny między poszczególnymi brandami. W kolejnych latach będziemy mogli zaobserwować, które sklepy będą utożsamiane przez klientów z artykułami najwyższej jakości. Sieci handlowe staną przed wyzwaniem w zakresie edukacji klientów, dzięki czemu będą mogły czerpać zyski z dostarczania wysokiej jakości towarów.

Trend dotyczący ekologii przenosi się również na opakowania produktów. Jest to istotny element w branży spożywczej, ponieważ muszą one stanowić barierę dla czynników zewnętrznych jakimi są przykładowo: promieniowanie słoneczne, drobnoustroje, czy wilgoć. W przeszłości dążono do jak największej wygody , pomijając wpływ opakowania na środowisko. Obecnie trend zrównoważonego wpływu na środowisko jest brany pod uwagę w pierwszej kolejności u wielu producentów, którzy wiedzą, że konsumenci chcą wybierać świadomie produkty i kierują się zasadą, że co jest dobre dla nich, musi być również dobre dla środowiska. Doskonałym dowodem tego są liczne akcje producentów skupione wokół idei niemarnowania żywności oraz zmniejszenia zużycia plastiku.

Jedną z wiodących firm na polskim rynku, aktywnie działającą w duchu zrównoważonego rozwoju, jest Żywiec Zdrój. Spółka zakłada i podejmuje liczne działania, by do 2025 roku możliwe było odzyskanie 90% opakowań PET.

Żywiec Zdrój, korzystając z siły swojej marki, poprzez akcje społeczne oraz za pośrednictwem reklam, edukuje społeczeństwo w zakresie selektywnej zbiórki opakowań. Godnym podkreślenia jest fakt, że dynamiczne działania w tym zakresie przyczyniły się  do realizacji ambitnego zobowiązania firmy. W 2020 roku, Żywiec Zdrój jako pierwsza firma w Polsce zebrała oraz przekazała do recyklingu równowartość 100% wprowadzonego przez siebie w zeszłym roku na rynek plastiku.

Dlaczego zatem warto w biznesie być BIO oraz EKO? Według badania „Wprost-EKO”:

  • Aż trzech na czterech konsumentów uważa, ze produkty bio są teraz modne,
  • 70 proc. konsumentów twierdzi, że artykuły bio są zdrowe,
  • 67 proc. – jest przekonanych że są w pełni naturalne i nie zawierają toksyn,
  • 65 proc. jest zdania, że ich smak jest prawdziwy i autentyczny,
  • 62 proc. uważa, że mają prosty skład,
  • 61 proc. sądzi, że zawierają więcej witamin i minerałów niż „zwykłe” produkty.

Rosnąca świadomość społeczeństwa oraz chęć dbania o środowisko sprawią, że wzrosty w tej kategorii produktów mogą długo utrzymywać się na wysokim poziomie. Wielu producentów chcąc utrzymać swoją pozycję na rynku będzie zmuszone podjąć inwestycje, aby móc mianować się BIO lub EKO. Inwestycje te powinny jednak mieć szybkie odzwierciedlenie objawiające się wzrostem sprzedaży.

EURO 2020, a rynek FMCG 10 czerwca 2021
Dedykowany Handlowiec 4 marca 2021
Awans w Target PRO 5 lutego 2021
Gratulujemy awansu! 3 lutego 2021
Co nas czeka w 2021 roku? 14 stycznia 2021
Najlepszego w 2021 roku! 1 stycznia 2021
Nie kupuj! Adoptuj! 18 grudnia 2020
Fotografia dnia pracy 24 września 2020
Target PRO dzieciom 27 sierpnia 2020
Awans w strukturze Algida 17 stycznia 2020
Najlepszego! 31 grudnia 2019
Wolontariat Target PRO 29 października 2019
Awans w Target PRO 11 stycznia 2019
Sukcesów w 2019 30 grudnia 2018
Making of Target TV 13 listopada 2018
Jesteśmy na Targach 15 października 2018

Social media

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: Error validating access token: The session has been invalidated because the user changed their password or Facebook has changed the session for security reasons.
Type: OAuthException
Subcode: 460
Dołącz do zespołu
Szukasz profesjonalnego środowiska,
w którym Twoja kariera w branży handlowej
nabierze rozpędu? Dobrze trafiłeś.
KARIERA
Dołącz do zespołu
Szukasz profesjonalnego środowiska, w którym Twoja kariera w branży handlowej nabierze rozpędu? Dobrze trafiłeś.
KARIERA
Wszelkie prawa zastrzeżone © Target PRO 2019