Piłka nożna to sport cieszący się największą popularnością wśród wielu narodów na całym świecie, co czyni ją wyjątkową pod względem wartości dla mediów, reklamodawców ale i również dla całej branży FMCG.
Nic więc dziwnego, że sieci handlowe oraz producenci nie przepuszczą wyśmienitej okazji, jaką stanowią rozpoczynające się już jutro Mistrzostwa Europy 2020 w piłce nożnej. To święto piłkarskie jest nie lada gratką i przyczynia się do kilkukrotnego wzrostu sprzedaży produktów oraz zwiększenia wyników handlowych. Można śmiało stwierdzić, że wszelkie kanały dystrybucyjne – rynek detaliczny czy nowoczesny jest przygotowany do EURO 2020 prawie tak samo dobrze jak sami piłkarze. Sklepy w całej Polsce zapełniają się systematycznie promocjami oraz wyjątkowymi ofertami związanymi z nadchodzącym turniejem. Producenci prześcigają się w pomysłach mających zachęcić konsumenta do zakupu ich produktów. Na etykietach możemy zaobserwować logotypy związane z Mistrzostwami Europy, znajdziemy również gwiazdy piłkarskie, a na powierzchniach sklepowych widnieją ciekawe ekspozycje związane z EURO 2020. Także w telewizji, czy mediach społecznościowych wyświetlane są reklamy produktów, które nawiązują do zbliżających się wielkimi krokami mistrzostw.
Oczywiście za tym wszystkim idą ogromne nakłady finansowe. Reklama w telewizji jest często kilkukrotnie droższa niż zazwyczaj, a wykorzystanie logotypu lub znanej postaci piłkarskiej również wiąże się z dużymi kosztami.
Powstaje zatem pytanie, czy tak szerokie akcje marketingowe przynoszą satysfakcjonujące zyski w szczególności dla producentów w branży FMCG?
Według badania Nielsena przeprowadzonego na 18 głównych rynkach wynika, że piłka nożna skupia zainteresowanie ponad 40% populacji, zostawiając najbliższych rywali daleko w tyle. Dla telewizji oznacza to ogromne widownie, dla mediów społecznościowych napływ followersów i wzmożone zaangażowanie użytkowników, a dla producentów rynku spożywczego wzrosty wyników sprzedażowych. Marki angażują coraz większe budżety w swoją widoczność podczas imprez futbolowych, jako że jest to praktycznie inwestycja o pewnym zwrocie. Jak pokazują wyniki ankiety przeprowadzonej przez Nielsena prawie 57% osób zainteresowanych piłką nożną przyznaje, że firmy zaangażowane w sponsorowanie futbolu zyskują bardzo dobrą opinię i chętniej są kupowane przez konsumentów.
Do topowych kategorii, które notują największe wzrosty sprzedażowe podczas Mistrzostw Europy należą:
- Piwo
- Słone przekąski
- Napoje gazowane oraz niegazowane
- Woda
- Słodkie przekąski
Odpowiednia analiza i strategia budżetowa oraz przemyślany marketing są tutaj zdecydowaną receptą na sukces sprzedażowy, który mogą osiągnąć producenci z branży FMCG podczas zbliżających się Mistrzostw Europy 2021. Przy odpowiednim wsparciu Przedstawicieli Handlowych na wizytach lokalnych, korzyści płynące z odpowiednich inwestycji mogą utrzymywać się jeszcze długie miesiące po EURO w postaci udziałów półkowych, czy też widoczności samej marki. Taki turniej stanowi okazję i szansę na umocnienie pozycji marki w swoich kategoriach.