Pandemia zmieniła branżę FMCG i postawiła przed nami nowe wyzwania. Mnogość obostrzeń sprawiła, że wiele firm musiało wprowadzić korekty w swoim sposobie działania, aby utrzymać pozycję na rynku. Zmiany dotknęły również usługę merchandisingową, na którą gwałtownie wzrosło zapotrzebowanie, a jej znaczenie w procesie sprzedaży jeszcze bardziej się umocniło. Coraz większe wymagania rynkowe wpływają na rosnące oczekiwania wobec pracy samego Merchandisera.
Jak podkreśla Aneta Białkowska – HR Business Partner ds. Merchandisingu w Target PRO, oczekiwania Klientów systematycznie rosną, a to przekłada się bezpośrednio na pracę Merchandisera od którego wymaga się coraz więcej. Merchandiser to już nie tylko osoba, która ma jeden cel, jakim jest wyłożenie towaru. Powinna przede wszystkim doskonale znać techniki marketingowe oraz posiadać wiedzę na temat najlepszych praktyk rynkowych w temacie ułożenia towaru czy budowania ekspozycji. Musi też zwracać uwagę na istotne detale takie jak: czystość ekspozycji, równe ułożenie, dbałość o zasadę FIFO oraz FEFO. Powinien mieć również wyczucie estetyki oraz wykazywać się umiejętnością doboru kolorów w kwestiach materiałów marketingowych, czy ekspozycji półkowych. Podsumowując powyższe kompetencje można stwierdzić, że Merchandiser powoli przeobraża się w doradcę ds. marketingu w punktach handlowych.
Pojawia się jednak pytanie, jak skutecznie wpłynąć na motywację Merchandiserów podczas stale rosnących oczekiwań wobec ich pracy, aby zapobiec potencjalnej fluktuacji, która będzie miała negatywne odzwierciedlenie w jakości przeprowadzanych serwisów?
W Target PRO posiadamy strukturę merchandisingową liczącą ponad 1000 Merchandiserów. Mamy do czynienia z ludźmi, których różni styl pracy, wiek, doświadczenie, wykształcenie, motywacja czy oczekiwania wobec pracy. To ogromne wyzwanie dla naszych Koordynatorów Merchandisingu, którzy powinni znać swoje zespoły, ich predyspozycje, a także potencjał. Dzięki temu są w stanie wspierać ich w pacy, motywować czy rozwijać.
Douglas McGregor wyróżnił bardzo ciekawe dwa aspekty ludzkiego zachowania, a mianowicie:
- Teoria X – Pracownicy nie lubią swojej pracy, nie przykładają się do niej, a menedżerowie sami skłaniają ich do wykonywania swoich obowiązków
- Teoria Y – Jeżeli zapewnimy pracownikom odpowiednie warunki pracy, sami będą dążyć do odpowiedzialności za swoją pracę.
Douglas McGregor twierdzi, że w pracy mamy często do czynienia z ludźmi, których naturalną motywację do działania należy odkryć.
No dobrze, ale co z praktyką? Podstawowym motywatorem są pieniądze, które są niezbędne do przeżycia i umożliwiają nam sprawianie sobie przyjemności. Znam jednak wiele osób, które mimo wysokich zarobków nie odczuwają satysfakcji z pracy, ponieważ wykonują zadania, z którymi nie czują się dobrze. Mam wrażenie, że ich potencjał jest o wiele większy, ale go nie wykorzystują, ponieważ trzymają się kurczowo obecnego miejsca z uwagi na warunki zatrudnienia.
Istnieje wiele czynników pozapłacowych, które skutecznie mogą motywować pracowników, w tym Merchandiserów w pracy. Wymienię tutaj kilka przykładów:
- Pochwała – Wiele osób lubi jak ich praca zostanie doceniona. Są pracownicy, którzy nie będą zmotywowani jeżeli nie usłyszą dobrego słowa na temat wykonanej pracy.
- Jasne oczekiwania i klarowna komunikacja – Istnieje grupa pracowników dla których odpowiednią motywacją są przejrzyste zasady jak: dokładnie sprecyzowane cele oraz plan działania.
- Atmosfera w pracy – kandydaci często na rozmowach podkreślają jak ważna jest dla nich atmosfera w pracy. To istotny czynnik dla osób, które czują satysfakcję z bycia częścią grupy w środowisku zawodowym
- Rozwój – ważny czynnik dla osób, które cenią sobie przyswajanie nowych umiejętności zawodowych czy awansu w ramach struktury sprzedażowej. W Target PRO zwracamy na to uwagę i w przypadku pojawiających się możliwości awansujemy Merchandiserów np. na stanowisko Przedstawiciela Handlowego czy Koordynatora Merchandisingu.
- Elastyczność i godziny pracy – dla wielu Merchandiserów jest to praca dodatkowa, cenią sobie możliwość doboru odpowiednich dla nich godzin.
Ponadto Koordynatorzy w swojej pracy kierują się również poniższymi wartościami typu:
- Bardzo dobra komunikacja z Merchandiserami – Merchandiser powinien mieć poczucie stałego wsparcia ze strony swojego Koordynatora.
- Precyzyjne wdrożenie Merchandisera do pracy – Pierwsze dni w pracy są kluczowe. Umiejętne przekazanie wiedzy oraz zrozumiałe przedstawienie oczekiwań ma bardzo silny wpływ na to, jak będzie podchodził do swojej pracy nowy pracownik.
- Szkolenia – poszerzanie wiedzy wzmacnia Merchandisera w tym co robi, a także zwiększa jakość wykonywanych usług.
- Docenianie indywidualnych zasług:
- Przekazywanie feedbacków na temat pracy w realnym czasie
- Wysyłanie pracownikom wyraźnych sygnałów dotyczących konkretnych elementów jego pracy dzięki czemu można nawiązać silniejszą więź, co przekłada się na jego motywację w pracy
- Pochwalenie pracownika w wiadomościach mailowych w obecności członków zespołu, wyróżnienie go pokazując innym najlepsze praktyki w pracy.
- Angażowanie Merchandiserów w kolejne projekty – osoby, które wyróżniają się słownością, terminowością i jakością wykonywanego serwisu mogą liczyć na dodatkowe zlecenia.
- Wspólne dni pracy – budują więź i rozwijają Merchandiserów.
Pracując ze strukturą merchandisingową należy pamiętać, że z uwagi na specyfikę – zatrudnienie na podstawie umowy zlecenie, jej fizyczny charakter czy traktowanie jako dodatkowego zajęcia, zmysł związany z zarządzaniem zespołem powinien być jeszcze bardziej wyostrzony.