Pierwsze dni pracy w nowej firmie są kluczowe i wpływają na postawę jaką będzie się wykazywać pracownik w organizacji. W czasie ich trwania nowo zatrudniona osoba kształtuje opinię na temat swojej roli, współpracowników, ale również ogólnego poglądu co do samej firmy. Odpowiednio dobrane wdrożenie skutecznie skraca czas adaptacji nowego członka zespołu do wypełniania codziennych obowiązków. Musimy jednak pamiętać, że opieka nad pracownikiem nie kończy się w pierwszym miesiącu od zatrudnienia. Ważne jest ciągłe zapewnienie poczucia wsparcia w codziennych obowiązkach. Pracodawca powinien być świadom, że dobrze zaplanowany harmonogram wdrożenia ma kluczowy wpływ na niwelowanie rotacji w zespole, a to przekłada się na lepszą atmosferę, większą motywację i zaangażowanie nowo zatrudnionych pracowników.
Zakończenie wdrożenia powinno poprzedzać badanie satysfakcji z jego przebiegu. Jest to bardzo istotny etap, dzięki któremu nowozatrudniona osoba może swobodnie wyrazić opinię na temat jego skuteczności, a pracodawca z kolei może pozyskać wiele potrzebnych informacji. Ważne jest aby takie badanie zostało przeprowadzone w drugim miesiącu od zatrudnienia. Jest to odpowiedni czas na oswojenie się z nowym miejscem pracy, poznanie zakresu zadań, zespołu, kultury organizacyjnej czy obowiązujących zasad. Dzięki feedbackowi jaki otrzymamy możemy wprowadzić ewentualne korekty do onboardingu, jak również zbadać nastroje czy dalsze oczekiwania, a także zweryfikować chęć przedłużenia umowy z obu stron.
Kształt badania satysfakcji powinien być dostosowany do specyfiki stanowiska – może przybrać formę ustną i pisemną. Najlepiej jest jednak aby badanie miało formę rozmowy i przebiegało na podstawie wcześniej przygotowanego formularza adresującego najważniejsze zagadnienia, jak np. ogólny poziom satysfakcji i zadowolenia z pierwszych dni pracy, współpracy z zespołem i przełożonym, pojawiające się trudności, ocena poziomu nabytej wiedzy czy obszary, które wymagają dalszego doprecyzowania itp.
Konsekwencją badania musi być natomiast wprowadzenie ewentualnych usprawnień lub ulepszeń jeśli tego wymaga dana sytuacja, dzięki czemu możemy zapobiec ewentualnej fluktuacji.
W Target PRO stosujemy badanie satysfakcji z wdrożenia zarówno wśród pracowników terenowych, jak i pracowników centrali. Chcemy znać opinię na temat specyfiki pracy, atmosfery oraz członków zespołu, aby stale podnosić jakość pracy oraz reagować na potrzeby pracowników. Narzędzie to doskonale sprawdza się nam wśród Przedstawicieli Handlowych. Po onboardingu realizowanym przez Dział Personalny czy Managerów zespołów w terenie, na podstawie badania weryfikujemy poziom wiedzy uzyskanej podczas wdrożenia, a także znajomość standardów czy procedur.
Dzięki uzyskanym wynikom już kilkakrotnie udało nam pozyskać informacje, które nie były przekazywane bezpośrednio do ASMa z terenu, a wymagały naszej interwencji jak np. problemy z systemem mobilnym, telefonem, obszary rozwojowe w zakresie warsztatu sprzedażowego, w tym trudności np. z zastosowaniem kroków wizyty handlowej czy stosowanie języka korzyści w rozmowie z klientem. Na podstawie zebranych danych rozwiązujemy problemy sprzętowe, przeprowadzamy wspólne prace, podczas których ćwiczymy wybrane kwestie z warsztatu sprzedażowego, a także uzupełniamy wiedzę produktową. Dzięki temu działaniu podnosimy realizację planów sprzedażowych, jak również zapobiegamy ewentualnej fluktuacji.
Pamiętajmy zatem, że badanie satysfakcji z wdrożenia nie kończy się jedynie na podstawie zebranych danych, a na skutecznych i dobrze przygotowanych działaniach jakie podejmiemy po ich otrzymaniu.