Kto zapłaci za kolejne zmiany w branży handlowej?




Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta to część pakietu dyrektyw dotyczących gospodarki o obiegu zamkniętym. Ma ona na celu wprowadzenie zasady, zgodnie z którą producent odpowiada za produkt i opakowanie, które wprowadził na rynek przez cały cykl ich życia, aż do momentu zagospodarowania odpadu powstałego z tego produktu lub opakowania. Taki zabieg ma na celu w teorii przenieść koszty produkcji opakowań na producenta. Projekt ustawy zakłada, że przyjęcie opłaty opakowaniowej będzie wynosiło około 2 złotych za każdy kilogram, który został wprowadzony na rynek, choć wcześniej zakładał kwotę 50 groszy za każdy kilogram. Rząd szacuje, że w związku z tym do budżetu wpłynie od 1,5 do 2 miliardów złotych.

Producenci wszystkich branż muszą być gotowi na wzrost kosztów działalności ze względu na nowy charakter zarządzania odpadami. Koszty selektywnej zbiórki, transportu, czy też przetwarzania opakowań miałyby być podzielone pomiędzy producentów i konsumentów. Producenci mieliby pokryć od 50 do 80 procent, w zależności od regulacji krajowych i stopnia spełnienie wymagań poziomu recyklingu. W praktyce, to konsumenci odczują tę zmianę w wyższych cenach produktów na półce. Dla rynku FMCG, ta ustawa będzie miała najsilniejszy wpływ, ponieważ to ten rynek jest liderem w ilości produkowanego opakowań plastikowych.

Ustawa ta budzi wiele kontrowersji i sprzeciwów. Przeciwnicy podkreślają, że nie można dopuścić do sytuacji, w której na skutek wyłączenia elementów konkurencji i przeniesieniu wszelkich decyzji w ręce urzędników, nowe rozwiązania prawne przyniosą wzrost cen produktów pierwszej. Zmiany te będą rzutować przede wszystkim na kieszenie osób najuboższych w Polsce. Dla seniorów lub rodzin wielodzietnych, zakup podstawowych artykułów spożywczych, które są sprzedawane w opakowaniach objętych planowaną regulacją może stać się bardzo problematyczny. To wszystko również w czasach systematycznie wzrastającej inflacji, po skokowym wzroście cen tych produktów, spowodowanym przez podatek cukrowy.

Podniesienie cen naturalnie może wpłynąć na proces decyzyjny konsumenta w wyborze produktów szybko rotujących. W dobie, gdy czynnik ceny stopniowo stawał się coraz mniej istotny podczas zakupów, po wprowadzeniu Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta istota ceny może wrócić do czasów sprzed 5 lat. Ponownie przed wyzwaniem stają przede wszystkim producenci z branży FMCG, którzy będą musieli podjąć istotne kroki ograniczające wzrost wartości ich produktów na półce. Nie małe wyzwanie czekać będzie również Przedstawicieli Handlowych, którzy będą musieli wykazać się nie małymi technikami i umiejętnościami negocjacyjnymi, aby zachować swoją pozycję na punktach handlowych.

Ustawa o Rozszerzonej Odpowiedzialności Producenta ma w pełni funkcjonować od 1 stycznia 2022 roku. Nasilające się słowa krytyki i próby wpłynięcia na ustawę przez Stowarzyszenia, Związki i Producentów mogą jednak jej wejście przesunąć o jeszcze kilka miesięcy. Zarzuty dotyczą między innymi niezgodności ustawy z dyrektywami Unii Europejskiej oraz polskiej Konstytucji. Jeżeli się one potwierdzą, Rozszerzona Odpowiedzialność Producenta z pewnością nie zostanie wdrożona zgodnie z powyższym terminem. Wszystkie zainteresowane instytucje z pewnością swoimi działaniami chcą kupić sobie dodatkowy czas, aby stosownie przygotować się do prawdopodobnie nieuniknionych zmian w systemie.

Najlepszego! 31 grudnia 2021
Najlepsze życzenia! 24 grudnia 2021
Target PRO dla Caritas 16 listopada 2021
Sytuacja w rynku HoReCa 24 czerwca 2021
EURO 2020, a rynek FMCG 10 czerwca 2021
Dedykowany Handlowiec 4 marca 2021
Awans w Target PRO 5 lutego 2021
Gratulujemy awansu! 3 lutego 2021
Co nas czeka w 2021 roku? 14 stycznia 2021
Najlepszego w 2021 roku! 1 stycznia 2021
Nie kupuj! Adoptuj! 18 grudnia 2020
Fotografia dnia pracy 24 września 2020
Target PRO dzieciom 27 sierpnia 2020
Awans w Target PRO 11 stycznia 2019
Sukcesów w 2019 30 grudnia 2018
Making of Target TV 13 listopada 2018
Jesteśmy na Targach 15 października 2018

Social media

This message is only visible to admins.

Problem displaying Facebook posts.
Click to show error

Error: Error validating access token: The session has been invalidated because the user changed their password or Facebook has changed the session for security reasons.
Type: OAuthException
Subcode: 460
Dołącz do zespołu
Szukasz profesjonalnego środowiska,
w którym Twoja kariera w branży handlowej
nabierze rozpędu? Dobrze trafiłeś.
KARIERA
Dołącz do zespołu
Szukasz profesjonalnego środowiska, w którym Twoja kariera w branży handlowej nabierze rozpędu? Dobrze trafiłeś.
KARIERA
Wszelkie prawa zastrzeżone © Target PRO 2019