Jaką rolę pełni w zespole Rotacyjny Przedstawiciel Handlowy i co należy do jego zadań? Taki pracownik nie ma przypisanego do siebie terenu, ani stałej bazy klientów. Obsługuje teren, który z losowych przyczyn pozostał bez opieki docelowego Przedstawiciela Handlowego na określony czas.
Firmy decydujące się na wprowadzenie takiego rozwiązania w swoich strukturach, odnoszą wiele korzyści, do których należą:
- Zapewnienie stałej obsługi klientów – zwolnienia lekarskie, czy urlopy okolicznościowe, a także inne absencje związane z okresem urlopowym czy pandemią nie wpływają na spadek sprzedaży oraz udziałów produktowych. Dzięki Rotacyjnemu Przedstawicielowi Handlowemu zostaje zachowana cykliczna obsługa klientów, co wpływa bezpośrednio na wyniki sprzedażowe.
- Działania nieszablonowe – Rotacyjny Handlowiec musi posiadać umiejętność dostosowywania się do stale zmieniających warunków pracy oraz nowych klientów, jak również przenosić / adresować rozwiązania, które sprawdzają się również w innych lokalizacjach. Taka specyfika stanowiska przyczynia się do poszukiwania niestandardowych rozwiązań.
- Wsparcie Handlowców – Dzięki doświadczeniu w pracy na wielu terenach, Rotacyjny Przedstawiciel Handlowy stanowi duże wsparcie dla innych Handlowców i dzieli się wiedzą na temat dobrych praktyk wykorzystywanych na różnych obszarach pracy.
- Motywacja Handlowców – W wielu firmach w których stanowisko Rotacyjnego Przedstawiciela Handlowego nie występuje, pojawia się kłopot związany z planami urlopowymi. Nie każdy pracownik będzie miał możliwość zaplanować sobie wypoczynek w najdogodniejszym dla niego terminie, zwłaszcza gdy pracuje z produktami sezonowo letnimi. Rola Rotacyjnego Handlowca potrafi ten problem rozwiązać, a to również wpływa na morale całego zespołu sprzedażowego.
- Wsparcie przy wdrożeniu nowego stałego Handlowca – dzięki znajomości terenu, a także klientów, Handlowiec Rotacyjny wdraża nowego, stałego pracownika, dzieli się z nim zdobytą wiedzą z obsługi danego terenu. Ponadto dzięki zapewnieniu stałej obsługi klientów nowy pracownik nie otrzymuje na starcie zaniedbanego terenu co wpływa na jego motywację.
- Szansa na pozyskanie talentu – Wielu kandydatów silnie zdeterminowanych do podjęcia pracy na stanowisku Przedstawiciela Handlowego, szuka swojej szansy na pozyskanie cennego doświadczenia właśnie w roli Rotacyjnego Handlowca. Jest to najlepsza okazja na pozyskanie talentów które będą sukcesywnie rozwijane w swoich strukturach sprzedażowych.
Branża FMCG jest jedną z najdynamiczniej zmieniających się gałęzi handlowych. Każdy teren posiada swoją specyfikę, która wpływa na rozwój rynku oraz możliwości sprzedażowe. Wysokie tempo zmian sprawia, że brak tygodniowego zastępstwa Handlowca na danym terenie, może znacząco przyczynić się do strat sprzedażowych oraz udziałowych w punktach handlowych. Taki brak ciągłości obsługi również skutecznie jest wykorzystywany przez Handlowców z konkurencyjnych firm, którzy systematycznie wykorzystują nadarzającą się możliwość poszerzenia udziałów półkowych oraz ekspozycyjnych w sklepie. Wiele firm przekonało się, że łatwo stracić swoją pozycję na danym terenie przez brak utrzymania ciągłości obsługi swoich kluczowych klientów. O wiele trudniej jest zaś swoją pozycję odbudować, a takie działania mogą trwać miesiącami.
Rola Rotacyjnego Przedstawiciela Handlowego w firmie może odgrywać kluczowe znaczenie pozwalające utrzymać silną pozycję na rynku oraz swoiste zabezpieczenie przed sytuacjami losowymi, których często nie można przewidzieć.